To automate or not to automate?

Wanneer vertelt je magazijn dat je moet automatiseren?

“To automate or not to automate”. Het lijkt wel alsof de bekende Shakespeare uitspraak door de logistiek manager wordt gezien als het dilemma waar het meest mee wordt geworsteld. Natuurlijk, de output moet omhoog, maar de bedrijven  staan nu ook niet te popelen om grote investeringen te doen. “Zijn die dure systemen wel efficiënt genoeg en gaan ze echt onze problemen oplossen?”

Toch is het vaak de praktijk die het antwoord geeft. Een veranderde marktsituatie of veeleisende klanten stuwen de organisatie naar een andere wijze van opslaan of orderverzamelen.

In dit blog delen wij graag de 3 meest voorkomende redenen die de logistiek manager doet besluiten om het magazijn te automatiseren. Althans, de redenen die wij als Costo het meeste tegenkomen:

1.    De groei van de e-commerce activiteiten vragen om latere cut-off tijden.

De vraag is niet meer of een omnichannel aanpak overwogen moet worden, maar hoe we dat gaan vormgeven. De klant wil steeds later kunnen bestellen en bovendien het artikel eerder in huis hebben. Het is bijna ongelooflijk om te zien hoe onze verwachtingen zijn bijgesteld door het online shoppen. Kortom, het magazijn dat tot voor kort nog prima functioneerde moet worden aangepast. Laten we ook niet de retourstromen vergeten, die nu soepel moeten worden opgevangen en weer zowel in de stellingen als het administratieve systeem moeten worden opgenomen.

2.    Er moet personeel bij.

De basisoorzaak verschilt niet eens zoveel van het vorige punt; de groei moet worden opgevangen. Maar de invalshoek is wel anders. Die extra 2 of 3 FTE’s beteken een forse verhoging van de loonkosten, waardoor het omslagpunt om te gaan automatiseren nu ineens wel wordt gehaald.

3.    De administratie en de papierstromen houden de logistiek niet meer bij.

Goederenstromen gaan nu kriskras door elkaar lopen; het zielige stroompje retouren is inmiddels aangezwollen tot een volwaardige rivier en doet in omvang nauwelijks onder voor de uitgaande stroom. Het ene moment wordt het artikel afgeboekt om na 4 dagen alwaar bijgeboekt te worden. En altijd weer die lastige consument die het reeds besteedde bedrag binnen de kortste keren weer op de bankrekening wil zien. Fysieke systemen kunnen een deeloplossing vormen, maar het kan ook tijd zijn om een volwassener voorraadbeheersysteem in te voeren; een krachtpatser van een WMS (Warehouse Management System).

Zoals gezegd zijn dit de redenen die wij het vaak tegenkomen, maar er zijn natuurlijke vele andere invalshoeken. Denk aan gevolgen van fusies en overnames, internationalisering of gewijzigde orderprofielen.

Welke reden heeft u om automatisering te overwegen?

Laatste nieuws

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

Read more

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

09-2017 Coldservice kiest voor Costo en haar partners Consoveyo en Dexion voor inrichting hoogbouwmagazijn. Costo verzorgt de projectcoördinatie.

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Materials handling partner Efacec verandert naam

Read more

Materials handling partner Efacec verandert naam

05-2017 Efacec Handling Systems, in Nederland exclusief vertegenwoordigd door Costo, verandert van naam en zal voortaan als Consoveyo bekend staan.

Modern e-commere DC voor Alternate

Read more

Modern e-commere DC voor Alternate

04-2017 Costo richt, samen met partners Xtend en Dexion, het nieuwe distributiecentrum in van e-tailer Alternate in Tholen.

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

Read more

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

03-2017 Costo zorgt voor mechanisering van magazijn Bouw Logistic Services. De specialist in wijnlogistiek kiest hiervoor na overname van Baarsma Logistiek.

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

Read more

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

02-2017 Modegroep FNG schakelt hulp in van Costo bij de integratie van merken in het DC te Zoetermeer.

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

Read more

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

01-2017 Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

Read more

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

12-2016 Innovatieve oplossingen over orderverzamelen gepresenteerd op CONNECT

CONNECT event over orderverzameloplossingen

Read more

CONNECT event over orderverzameloplossingen

11-2016 Samen met partners Dexion Constructor, Hänel en Crown organiseert Costo op 7 december een speciaal event over orderverzamelen.

Skûtsjesilen event 2016

Read more

Skûtsjesilen event 2016

09-2016 Begin september organiseerde het IMCC (Inventory Management Competence Centre / www.imcc.nl ) weer haar jaarlijkse zeil &netwerkevenement het…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.