To automate or not to automate?

Vragen? Neem contact met ons op.

+(31) 183-745045

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!

Wanneer vertelt je magazijn dat je moet automatiseren?

“To automate or not to automate”. Het lijkt wel alsof de bekende Shakespeare uitspraak door de logistiek manager wordt gezien als het dilemma waar het meest mee wordt geworsteld. Natuurlijk, de output moet omhoog, maar de bedrijven  staan nu ook niet te popelen om grote investeringen te doen. “Zijn die dure systemen wel efficiënt genoeg en gaan ze echt onze problemen oplossen?”

Toch is het vaak de praktijk die het antwoord geeft. Een veranderde marktsituatie of veeleisende klanten stuwen de organisatie naar een andere wijze van opslaan of orderverzamelen.

In dit blog delen wij graag de 3 meest voorkomende redenen die de logistiek manager doet besluiten om het magazijn te automatiseren. Althans, de redenen die wij als Costo het meeste tegenkomen:

1.    De groei van de e-commerce activiteiten vragen om latere cut-off tijden.

De vraag is niet meer of een omnichannel aanpak overwogen moet worden, maar hoe we dat gaan vormgeven. De klant wil steeds later kunnen bestellen en bovendien het artikel eerder in huis hebben. Het is bijna ongelooflijk om te zien hoe onze verwachtingen zijn bijgesteld door het online shoppen. Kortom, het magazijn dat tot voor kort nog prima functioneerde moet worden aangepast. Laten we ook niet de retourstromen vergeten, die nu soepel moeten worden opgevangen en weer zowel in de stellingen als het administratieve systeem moeten worden opgenomen.

2.    Er moet personeel bij.

De basisoorzaak verschilt niet eens zoveel van het vorige punt; de groei moet worden opgevangen. Maar de invalshoek is wel anders. Die extra 2 of 3 FTE’s beteken een forse verhoging van de loonkosten, waardoor het omslagpunt om te gaan automatiseren nu ineens wel wordt gehaald.

3.    De administratie en de papierstromen houden de logistiek niet meer bij.

Goederenstromen gaan nu kriskras door elkaar lopen; het zielige stroompje retouren is inmiddels aangezwollen tot een volwaardige rivier en doet in omvang nauwelijks onder voor de uitgaande stroom. Het ene moment wordt het artikel afgeboekt om na 4 dagen alwaar bijgeboekt te worden. En altijd weer die lastige consument die het reeds besteedde bedrag binnen de kortste keren weer op de bankrekening wil zien. Fysieke systemen kunnen een deeloplossing vormen, maar het kan ook tijd zijn om een volwassener voorraadbeheersysteem in te voeren; een krachtpatser van een WMS (Warehouse Management System).

Zoals gezegd zijn dit de redenen die wij het vaak tegenkomen, maar er zijn natuurlijke vele andere invalshoeken. Denk aan gevolgen van fusies en overnames, internationalisering of gewijzigde orderprofielen.

Welke reden heeft u om automatisering te overwegen?

Laatste nieuws

Specialist software voor de intralogistiek verhuist

Read more

Specialist software voor de intralogistiek verhuist

06-2018 De ontwikkelaar van software voor de aansturing van de interne logistiek zal deze week verhuizen naar een nieuwe locatie op bedrijvenpark ‘Het Laar’…

Costo helpt logistieke druk bij Wijlhuizen te verlagen

Read more

Costo helpt logistieke druk bij Wijlhuizen te verlagen

05-2018 Om de toenemende goederenstromen bij de filialen beter te kunnen verwerken, besloot Wijlhuizen de levering aan de grotere accounts te centraliseren,…

Xtend, zusterbedrijf van Costo, wordt partner van het IMCC

Read more

Xtend, zusterbedrijf van Costo, wordt partner van het IMCC

04-2018 Het IMCC is een kennisplatform gericht op leden: supply chain professionals bij voorraadhoudende bedrijven.

Automatisch magazijn voor INTRAPLÁS

Read more

Automatisch magazijn voor INTRAPLÁS

03-2018 Het Portugese Consoveyo blijft zijn positie op de thuismarkt versterken door de levering van een volledig automatische oplossing voor Intraplás.

Costo zorgt voor intern transport nieuw pand schoenenfabrikant EMMA

Read more

Costo zorgt voor intern transport nieuw pand schoenenfabrikant EMMA

02-2018 De Limburgse schoenenfabrikant Emma centraliseert haar activiteiten in één nieuwe locatie in Kerkrade. Costo tekent voor het intern transport tussen…

Partner Costo optimaliseert magazijnen Aziatische banken

Read more

Partner Costo optimaliseert magazijnen Aziatische banken

01-2018 Enkele grote bankinstellingen in Azië kozen recent opnieuw voor de geautomatiseerde opslagsystemen van Consoveyo om het operationeel management van de…

Costo verhoogt performance magazijn Kobout met WMS

Read more

Costo verhoogt performance magazijn Kobout met WMS

11-2017 Om aan de steeds toenemende eisen van de moderne logistiek te kunnen voldoen, heeft Kobout, leverancier van bevestigingsmaterialen, besloten om over…

Nieuwe DC JYSK wordt geautomatiseerd door Consoveyo

Read more

Nieuwe DC JYSK wordt geautomatiseerd door Consoveyo

10-2017 Consoveyo, system integrator en partner van Costo, automatiseert het nieuwe DC van JYSK in Bulgarije. Dit Portugese bedrijf wordt in Nederland…

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

Read more

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

09-2017 Coldservice kiest voor Costo en haar partners Consoveyo en Dexion voor inrichting hoogbouwmagazijn. Costo verzorgt de projectcoördinatie.

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.