Grip op de voorraad

Vragen? Neem contact met ons op.

+(31) 183-745045

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!

Hoe houdt je grip op de voorraad?

 

Uw e-fulfilment bedrijf groeit. Uw klantenbestand groeit. Maar meer klanten brengt ook meer productvoorraad met zich mee. Verhuizen naar een groter pand lijkt dan voor de hand liggend maar is niet altijd een optie. Als een nieuw pand of verhuizing er voorlopig niet in zit, zult u de beschikbare ruimte optimaal moeten benutten. Dat betekent: de manier van voorraadopslag optimaliseren. Maar hoe?

Stap 1: inventariseer klantbestand

De eerste stap ligt voor de hand: inventariseer het klantenbestand. Wat voor soort klanten heb je, welke orders worden geplaatst, hoe groot zijn die orders, zowel in volume als in grootte. Wat is de beloofde levertijd? Al deze gegevens zet je bij elkaar in een bestand. Zo beschik je over een totaal overzicht en kun je verder.

Stap 2: hardlopers

Welke producten zijn ‘hardlopers’? Welke producten worden incidenteel besteld? Kan ik de hardlopers dichtbij elkaar zetten? Past dat qua grootte, qua volume. Het bij elkaar zetten van de snellopende producten heeft als voordeel dat orderpickers efficiënter en sneller kunnen werken.  Ze hoeven niet van de ene kant van het gebouw naar de andere kant in korte tijd. Het spreekt voor zich dat de  producten die een langere doorlooptijd hebben, op een plek verderop in het magazijn geplaatst kunnen worden.  Door middel van goed registratiesysteem, bijvoorbeeld barcodering weten de orderpickers waar de producten staan.

Stap 3: compact opslaan

Hoe compact kan ik opslaan? Bekijk het magazijn. Wordt de hoogte van het pand volledig benut? Of is er nog plek om een etage te bouwen? Als het magazijn hoog genoeg is, kun je erover denken om een entresolvloer te plaatsen. Met het plaatsen van een etage benut je de ruimte en word je magazijn in 1 klap verdubbeld in opslagcapaciteit. Met liften en of conveyorsystemen verbind je de etage met de begane grond. Of zijn de orders veel enkele stuks? Dan kun je denken aan een  mini load systeem. Dit is een compact magazijnsysteem. De producten zitten in bakken en worden door een liftsysteem automatisch bij de orderpickers gebracht.

Stap 4: juiste wms

Voorraadoptimalisatie betekent vaak of meer automatiseren. Vergeet dus ook de het juiste WMS systeem niet. Het op elkaar afstemmen van de diverse systemen is net zo belangrijk als de voorraad op orde hebben.

Stap 5: bezoek referenties

Oriënteer en ga op zoek naar een partij die je kan adviseren en helpen met het optimaliseren van je voorraad. Als je de stappen hierboven al hebt gemaakt, kun je gerichter op zoek naar een partij die kan leveren waar je naar op zoek bent.  Ga op bezoek bij vergelijkbare bedrijven en laat je voorlichten door ‘collega’s’ die het traject van voorraadoptimalisatie al hebben doorlopen. Zo kom je tot de juiste keuzes.

Laatste nieuws

Specialist software voor de intralogistiek verhuist

Read more

Specialist software voor de intralogistiek verhuist

06-2018 De ontwikkelaar van software voor de aansturing van de interne logistiek zal deze week verhuizen naar een nieuwe locatie op bedrijvenpark ‘Het Laar’…

Costo helpt logistieke druk bij Wijlhuizen te verlagen

Read more

Costo helpt logistieke druk bij Wijlhuizen te verlagen

05-2018 Om de toenemende goederenstromen bij de filialen beter te kunnen verwerken, besloot Wijlhuizen de levering aan de grotere accounts te centraliseren,…

Xtend, zusterbedrijf van Costo, wordt partner van het IMCC

Read more

Xtend, zusterbedrijf van Costo, wordt partner van het IMCC

04-2018 Het IMCC is een kennisplatform gericht op leden: supply chain professionals bij voorraadhoudende bedrijven.

Automatisch magazijn voor INTRAPLÁS

Read more

Automatisch magazijn voor INTRAPLÁS

03-2018 Het Portugese Consoveyo blijft zijn positie op de thuismarkt versterken door de levering van een volledig automatische oplossing voor Intraplás.

Costo zorgt voor intern transport nieuw pand schoenenfabrikant EMMA

Read more

Costo zorgt voor intern transport nieuw pand schoenenfabrikant EMMA

02-2018 De Limburgse schoenenfabrikant Emma centraliseert haar activiteiten in één nieuwe locatie in Kerkrade. Costo tekent voor het intern transport tussen…

Partner Costo optimaliseert magazijnen Aziatische banken

Read more

Partner Costo optimaliseert magazijnen Aziatische banken

01-2018 Enkele grote bankinstellingen in Azië kozen recent opnieuw voor de geautomatiseerde opslagsystemen van Consoveyo om het operationeel management van de…

Costo verhoogt performance magazijn Kobout met WMS

Read more

Costo verhoogt performance magazijn Kobout met WMS

11-2017 Om aan de steeds toenemende eisen van de moderne logistiek te kunnen voldoen, heeft Kobout, leverancier van bevestigingsmaterialen, besloten om over…

Nieuwe DC JYSK wordt geautomatiseerd door Consoveyo

Read more

Nieuwe DC JYSK wordt geautomatiseerd door Consoveyo

10-2017 Consoveyo, system integrator en partner van Costo, automatiseert het nieuwe DC van JYSK in Bulgarije. Dit Portugese bedrijf wordt in Nederland…

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

Read more

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

09-2017 Coldservice kiest voor Costo en haar partners Consoveyo en Dexion voor inrichting hoogbouwmagazijn. Costo verzorgt de projectcoördinatie.

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.