Grip op de voorraad

Hoe houdt je grip op de voorraad?

 

Uw e-fulfilment bedrijf groeit. Uw klantenbestand groeit. Maar meer klanten brengt ook meer productvoorraad met zich mee. Verhuizen naar een groter pand lijkt dan voor de hand liggend maar is niet altijd een optie. Als een nieuw pand of verhuizing er voorlopig niet in zit, zult u de beschikbare ruimte optimaal moeten benutten. Dat betekent: de manier van voorraadopslag optimaliseren. Maar hoe?

Stap 1: inventariseer klantbestand

De eerste stap ligt voor de hand: inventariseer het klantenbestand. Wat voor soort klanten heb je, welke orders worden geplaatst, hoe groot zijn die orders, zowel in volume als in grootte. Wat is de beloofde levertijd? Al deze gegevens zet je bij elkaar in een bestand. Zo beschik je over een totaal overzicht en kun je verder.

Stap 2: hardlopers

Welke producten zijn ‘hardlopers’? Welke producten worden incidenteel besteld? Kan ik de hardlopers dichtbij elkaar zetten? Past dat qua grootte, qua volume. Het bij elkaar zetten van de snellopende producten heeft als voordeel dat orderpickers efficiënter en sneller kunnen werken.  Ze hoeven niet van de ene kant van het gebouw naar de andere kant in korte tijd. Het spreekt voor zich dat de  producten die een langere doorlooptijd hebben, op een plek verderop in het magazijn geplaatst kunnen worden.  Door middel van goed registratiesysteem, bijvoorbeeld barcodering weten de orderpickers waar de producten staan.

Stap 3: compact opslaan

Hoe compact kan ik opslaan? Bekijk het magazijn. Wordt de hoogte van het pand volledig benut? Of is er nog plek om een etage te bouwen? Als het magazijn hoog genoeg is, kun je erover denken om een entresolvloer te plaatsen. Met het plaatsen van een etage benut je de ruimte en word je magazijn in 1 klap verdubbeld in opslagcapaciteit. Met liften en of conveyorsystemen verbind je de etage met de begane grond. Of zijn de orders veel enkele stuks? Dan kun je denken aan een  mini load systeem. Dit is een compact magazijnsysteem. De producten zitten in bakken en worden door een liftsysteem automatisch bij de orderpickers gebracht.

Stap 4: juiste wms

Voorraadoptimalisatie betekent vaak of meer automatiseren. Vergeet dus ook de het juiste WMS systeem niet. Het op elkaar afstemmen van de diverse systemen is net zo belangrijk als de voorraad op orde hebben.

Stap 5: bezoek referenties

Oriënteer en ga op zoek naar een partij die je kan adviseren en helpen met het optimaliseren van je voorraad. Als je de stappen hierboven al hebt gemaakt, kun je gerichter op zoek naar een partij die kan leveren waar je naar op zoek bent.  Ga op bezoek bij vergelijkbare bedrijven en laat je voorlichten door ‘collega’s’ die het traject van voorraadoptimalisatie al hebben doorlopen. Zo kom je tot de juiste keuzes.

Laatste nieuws

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Materials handling partner Efacec verandert naam

Read more

Materials handling partner Efacec verandert naam

05-2017 Efacec Handling Systems, in Nederland exclusief vertegenwoordigd door Costo, verandert van naam en zal voortaan als Consoveyo bekend staan.

Modern e-commere DC voor Alternate

Read more

Modern e-commere DC voor Alternate

04-2017 Costo richt, samen met partners Xtend en Dexion, het nieuwe distributiecentrum in van e-tailer Alternate in Tholen.

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

Read more

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

03-2017 Costo zorgt voor mechanisering van magazijn Bouw Logistic Services. De specialist in wijnlogistiek kiest hiervoor na overname van Baarsma Logistiek.

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

Read more

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

02-2017 Modegroep FNG schakelt hulp in van Costo bij de integratie van merken in het DC te Zoetermeer.

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

Read more

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

01-2017 Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

Read more

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

12-2016 Innovatieve oplossingen over orderverzamelen gepresenteerd op CONNECT

CONNECT event over orderverzameloplossingen

Read more

CONNECT event over orderverzameloplossingen

11-2016 Samen met partners Dexion Constructor, Hänel en Crown organiseert Costo op 7 december een speciaal event over orderverzamelen.

Skûtsjesilen event 2016

Read more

Skûtsjesilen event 2016

09-2016 Begin september organiseerde het IMCC (Inventory Management Competence Centre / www.imcc.nl ) weer haar jaarlijkse zeil &netwerkevenement het…

Partner Costo bouwt geautomatiseerd DC voor divisie van NEXT

Read more

Partner Costo bouwt geautomatiseerd DC voor divisie van NEXT

05-2016 Het nieuwe DC zal gebouwd worden in Doncaster (UK) en wordt ingericht met de modernste systemen: een hoogbouwmagazijn met kranen en Rail Guided…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.