Van manueel naar geautomatiseerd orderpicken

Vragen? Neem contact met ons op.

+(31) 183-745045

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!

Trend: de tussenstappen van manueel naar geautomatiseerd orderpicken

In een van de laatste nummers van Logistiek van vorig jaar, beschreef journalist Peter de Weerd één van de opvallendste trends in het magazijn. Het handmatig orderpicken verliest het langzaam maar zeker van de geautomatiseerde systemen.

De verwachting van de materials handling producenten is dat shuttle of andere gemechaniseerde systemen aan de vooravond staan van een doorbraak. Die doorbraak is natuurlijk veroorzaakt door de geweldige opkomst van de e-commerce en de bijkomende verschuiving van het verzenden van dozen of pallets naar stuksverpakkingen. Bovendien blijkt het dat deze geavanceerde opslagsystemen steeds beter hun ‘traditionele’ nadelen (gebrek aan schaalbaarheid of flexibiliteit)  aan het overwinnen zijn. Zeker bij de grote e-commerce spelers zijn deze systemen goed voor een relatief snelle ROI.

Andere medewerkers aan het artikel en ook bij Costo zien voor het ambitieuze middenbedrijf echter veel meer voordelen bij het slimmer inrichten van de bestaande processen met behulp van moderne hulpmiddelen en een gedoseerde inzet van mechanisatie. Een gefaseerde aanpak blijkt meestal het beste.

Vergeet daarbij vooral de IT kant niet! Een recent onderzoek van Motorola naar de toekomstverwachtingen van Amerikaanse supply chain professionals laat zien dat ruim driekwart van de respondenten verwacht dat het gebruikte WMS echt een ‘best-of’breed’ versie moet zijn. Kortom, met veel functionaliteiten en mogelijkheden om werkelijk grip te krijgen op de toegenomen goederenstromen en SKU’s. Verder verwachtten zij meer automatisering in het magazijn, een vergroting van het magazijnoppervlak (in Europa zoeken wij het toch meer in een vergroting van de capaciteit op dezelfde meters) en een grote groei van de toepassing van voice, scansystemen en ‘screen guidance’.

Natuurlijk predikt Motorola in een white-paper ook voor eigen parochie maar voice, pick to light en put to light zijn toch echt de vervangers op grote schaal van het papieren picklijstje. 

Al op de vorige Logistica liet Costo een kijkje in haar R&D keuken kijken: de combinatie van put2Light met een orderpickkar, voicepicking en de Oxboard; het zelf balancerende eenpersoons vervoermiddel. Puur om de bezoekers te laten zien dat wij voortdurend op zoek zijn naar nieuwe methoden om hetzij goedkoper, hetzij sneller te kunnen orderpicken. Niet geheel onverwacht kreeg de Oxboard onevenredig veel aandacht. Toch zijn wel zelf ook zeer te spreken over de toepasbaarheid van het comfortabele Voice-vest, met geïntegreerde speakers en microfoon. Dit vest stelt de orderpicker in staat om echt ‘free’ te werken, want zelfs de headset op het hoofd is niet meer nodig.

Meer over dit vest in een volgend blog.

 

Bron: Motorola whitepaper “FROM COST CENTER TO GROWTH CENTER: WAREHOUSING 2018”

Laatste nieuws

Specialist software voor de intralogistiek verhuist

Read more

Specialist software voor de intralogistiek verhuist

06-2018 De ontwikkelaar van software voor de aansturing van de interne logistiek zal deze week verhuizen naar een nieuwe locatie op bedrijvenpark ‘Het Laar’…

Costo helpt logistieke druk bij Wijlhuizen te verlagen

Read more

Costo helpt logistieke druk bij Wijlhuizen te verlagen

05-2018 Om de toenemende goederenstromen bij de filialen beter te kunnen verwerken, besloot Wijlhuizen de levering aan de grotere accounts te centraliseren,…

Xtend, zusterbedrijf van Costo, wordt partner van het IMCC

Read more

Xtend, zusterbedrijf van Costo, wordt partner van het IMCC

04-2018 Het IMCC is een kennisplatform gericht op leden: supply chain professionals bij voorraadhoudende bedrijven.

Automatisch magazijn voor INTRAPLÁS

Read more

Automatisch magazijn voor INTRAPLÁS

03-2018 Het Portugese Consoveyo blijft zijn positie op de thuismarkt versterken door de levering van een volledig automatische oplossing voor Intraplás.

Costo zorgt voor intern transport nieuw pand schoenenfabrikant EMMA

Read more

Costo zorgt voor intern transport nieuw pand schoenenfabrikant EMMA

02-2018 De Limburgse schoenenfabrikant Emma centraliseert haar activiteiten in één nieuwe locatie in Kerkrade. Costo tekent voor het intern transport tussen…

Partner Costo optimaliseert magazijnen Aziatische banken

Read more

Partner Costo optimaliseert magazijnen Aziatische banken

01-2018 Enkele grote bankinstellingen in Azië kozen recent opnieuw voor de geautomatiseerde opslagsystemen van Consoveyo om het operationeel management van de…

Costo verhoogt performance magazijn Kobout met WMS

Read more

Costo verhoogt performance magazijn Kobout met WMS

11-2017 Om aan de steeds toenemende eisen van de moderne logistiek te kunnen voldoen, heeft Kobout, leverancier van bevestigingsmaterialen, besloten om over…

Nieuwe DC JYSK wordt geautomatiseerd door Consoveyo

Read more

Nieuwe DC JYSK wordt geautomatiseerd door Consoveyo

10-2017 Consoveyo, system integrator en partner van Costo, automatiseert het nieuwe DC van JYSK in Bulgarije. Dit Portugese bedrijf wordt in Nederland…

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

Read more

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

09-2017 Coldservice kiest voor Costo en haar partners Consoveyo en Dexion voor inrichting hoogbouwmagazijn. Costo verzorgt de projectcoördinatie.

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.