Intern transportoplossing boven werkvloer voor CB

Vragen? Neem contact met ons op.

+(31) 183-745045

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!

Dubbele rollenbanen slaan brug tussen productie en shipping

Costo realiseerde een intern transportlijn op een hoogte van 5 meter bij Printforce, een partnership van het CB (voorheen Centraal Boekhuis). De transportlijn zelf bestaat uit twee boven elkaar liggende rollenbanen voor een hogere doorvoercapaciteit. De rollenbanen zorgen zowel voor de aanvoer naar als de afvoer vanuit een sorteer- en sealzone. Daarnaast leverde Costo twee liften en een spiraalconveyor om de niveauverschillen tussen de goederenstromen op te vangen. De levering is onderdeel van een systeem, dat een brug slaat tussen logistiek en productie.

Logistiek dienstverlener CB heeft vooral een reputatie opgebouwd voor wat betreft de opslag en distributie van boeken. Om hun klanten nog beter te servicen, wilde het bedrijf de (on-demand)productie en distributie van het boek beter op elkaar laten aansluiten en werd een aandeel in digitaal printhuis Printforce genomen. Dit bedrijf verhuisde vervolgens in 2018 van Alphen aan de Rijn naar Culemborg om zo de distributie vanuit voorraad en voorraadloze on-demand productie te laten samengaan. In Culemborg staat nu een nieuw machinepark van 7000 m2. De print-on-demand mogelijkheid is ook ideaal voor kleinere oplagen en herdrukken.

Willy van Vliet, Senior Logistics Engineer bij CB, legt uit: “Wij werken al sinds 2012 met Printforce. Door het intensiveren van de samenwerking met Printforce sluiten nu print-on-demand diensten en logistiek nog beter op elkaar aan. We kunnen de klant nu nog meer printmogelijkheden bieden tegen een lagere prijs en een nog snellere levering. Voor de bouw van de nieuwe printfabriek in Culemborg moesten we ook nadenken over een systeem tussen productie en logistiek, vanwege de gewenste ontkoppeling tussen de twee functies.”

 

Simpel gesteld moest de nieuwe oplossing voldoen aan:

-       Ergonomisch werken

-       Het proces op een kleiner vloeroppervlak kunnen laten plaatsvinden / ruimtebesparing

-       Ontkoppeling productie – logistiek; waardoor er in het tweede gedeelte efficiencywinsten geboekt konden worden

 

Het nieuwe proces

Vanuit de productie worden de producten voortaan in blauwe bakken geplaatst (tot 30 items per bak), waarna een lift de bak omhoog hijst en op een rollenband plaatst.

Er zijn drie groepen te onderscheiden:

-       De boeken

-       Journals of wetenschappelijke publicaties; de initiële uitgaven

-       Journals, maar dan als nabestellingen

Een visueel systeem laat zien welke groep in de bak zit. De bakken worden getransporteerd naar het zogenaamde ‘wrapping & dispatch’ gedeelte. De producten worden uit de bak gehaald en vervolgens gesorteerd, gescand en geseald. Afhankelijk van het type product komen adreslabel op of in de verpakking. Langs de sorter wordt uiteindelijk de order geconsolideerd, waarna het product via een spiraalcontainer naar de verzendklaar zone onder de sorteerzone vervoerd. Het (automatisch) sorteren en sealen vindt immer plaats op een tussenvloer (van Dexion). Voorheen was het sorteren en sealen vooral een handmatige bezigheid, waarbij er veel heen- en weer werd gelopen.

Op de sorter zelf zit een administratieve ontvangstfunctie. Op het moment van scannen weet het CB exact wat er vanuit productie is aangeleverd en kan dit terugkoppelen. Eventuele tekorten kunnen zo snel worden weggewerkt.

In de verzendzone worden orders klaargezet voor verschillende vervoerders. CB werkt met meerdere (internationale) vervoerders om zo efficiënt en duurzaam mogelijk te verzenden.

Op de transportlijn is ook een infeed gecreëerd om vanuit de voorraad items te kunnen toevoegen aan de order. Daarvoor werd een aparte lift geïnstalleerd om vanaf het begane grond niveau de producten naar de transportlijn te brengen. Bovendien heeft de transportlijn een bufferfunctie, waardoor het werk beter gedoseerd kan worden.

Het proces hierboven is ontworpen voor de zogenaamde fijnmazige distributie. Voor de verwerking van grote orders bestaat een parallelle stroom en deze gaat dan vooral via pallets.

Van Vliet vervolgt: “De nieuwe opzet brengt de print expertise van Printforce en de logistieke ervaring van CB mooi bij elkaar. Doordat we de logistiek verplaatsen hoeft Printforce de geproduceerde eenheden alleen nog maar op de band te zetten en nemen wij het over. De nieuwe oplossing neemt niet alleen een minimale ruimte in, maar levert ook een mooie output. Costo was voor ons een logische keuze: ze zijn in staat om veel zelf te produceren, de beste oplossingen te integreren en zijn daarnaast ook nog gunstig in prijs. Prettig is dat ze over alle zaken meedenken en met alternatieven komen.” Na een referentiebezoek aan een soortgelijke oplossing werd de opdracht verstrekt aan het bedrijf uit Gorinchem.

De transportlijn overbrugt een afstand van 60 meter op een hoogte van 5 meter. Het totale verwerkingsgebied neemt 600m2 in de beslag op de begane grond; hetzelfde aantal vierkante meters bevinden zich boven de verwerking waar het sorteren en sealen gebeurd. Tenslotte is 300m2 nodig voor het verzendklare product. De productie is continu: 24/7 in 3 shifts met gemiddeld 5 personen.

De capaciteit op de sorter is 1500 boeken(of journals) per uur. Omgerekend kunnen er tot 50 bakken per uur worden verwerkt.

Het systeem van Costo is recent geïnstalleerd en het hele traject zal in april volledig operationeel zijn.

 

Laatste nieuws

Live robot opstelling bij Costo op LOGISTICA

Read more

Live robot opstelling bij Costo op LOGISTICA

10-2019 Costo zal op haar stand (Hal 2, D030) een ‘goods-to-man’ Eirasystem voor e-fulfilment tonen: een werkende demo van Eirabots (autonome voertuigen),…

Nieuw bij Xtend: Customer Experience Center en VAL module

Read more

Nieuw bij Xtend: Customer Experience Center en VAL module

05-2019 Xtend, ontwikkelaar van software voor de aansturing van de interne logistiek, gaat weer verhuizen naar een ruimer pand vanwege de vele nieuwe…

Costo presenteert WMS case op Nationale Voorraaddag 2019

Read more

Costo presenteert WMS case op Nationale Voorraaddag 2019

04-2019 Op 6 juni 2019 organiseert het IMCC weer de Nationale Voorraaddag, hét evenement voor supply chain professionals bij voorraadhoudende bedrijven.

Costo klant De Rolf groep kiest voor WMS van Xtend

Read more

Costo klant De Rolf groep kiest voor WMS van Xtend

04-2019 Toen de huidige WMS leverancier van de Rolf groep aangaf haar product niet meer verder te ontwikkelen, ging het bedrijf op zoek naar een nieuwe…

Intern transportoplossing boven werkvloer voor CB

Read more

Intern transportoplossing boven werkvloer voor CB

03-2019 Costo realiseerde een intern transportlijn op een hoogte van 5 meter bij Printforce, een partnership van het CB (voorheen Centraal Boekhuis).

Costo helpt Zederik bij intern transport tussen verdiepingsvloer en koelmagazijn

Read more

Costo helpt Zederik bij intern transport tussen verdiepingsvloer en koelmagazijn

02-2019 Koelcentrum Zederik zal een nieuw magazijn bouwen voor het zogenaamde importfruit en de activiteiten van dochterbedrijf Zederik Verpakking BV. Het…

Costo automatiseert onderdeel verpakkingsproces bij logistiek dienstverlener

Read more

Costo automatiseert onderdeel verpakkingsproces bij logistiek dienstverlener

02-2019 Eind vorig jaar heeft Costo een semi-automatisch systeem opgeleverd bij een logistiek dienstverlener in Oud Gastel.

Transport en opslagoplossing voor chemisch bedrijf in Azië

Read more

Transport en opslagoplossing voor chemisch bedrijf in Azië

01-2019 Costo partner Consoveyo zal bij een toonaangevende producent van chemische speciaal producten in Zuidoost-Azië een intralogistieke oplossing bouwen in…

Costo gaat samenwerken met Eiratech Robotics

Read more

Costo gaat samenwerken met Eiratech Robotics

11-2018 De Nederlandse logistieke system integrator Costo heeft vandaag op een speciaal seminar in Amsterdam een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het…

Uniek automatisch magazijn voor dienstverlener in Spanje

Read more

Uniek automatisch magazijn voor dienstverlener in Spanje

11-2018 Luis Simões, de grootste Iberische logistieke dienstverlener, koos Consoveyo voor de bouw van hun nieuwe en volledig geautomatiseerde…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.