Partner Costo bouwt geautomatiseerd DC voor divisie van NEXT

Efacec Handling Solutions partner van Costo bouwt volledig geautomatiseerd distributiecentrum voor de Home & Garden divisie van NEXT

Het nieuwe DC zal gebouwd worden in Doncaster (UK). Om tegemoet te komen aan de ambitieuze deadlines (voor middernacht bestellen betekent de volgende dag levering aan huis of in de winkel) wordt het magazijn ingericht met de modernste systemen: een hoogbouwmagazijn met kranen en Rail Guided Vehicles(RGV) voor het interne transport in combinatie met een magazijnsysteem met 3 etages voor de dagelijkse werkzaamheden.

Retailer NEXT is opgericht in Engeland, maar de multinational telt vandaag 500 winkels in thuismarkten Groot-Brittannië en Ierland en ongeveer 200 winkels in meer dan 40 landen. De groei werd nog onstuimiger door het succes met online shopping in meer dan 70 landen. Om deze groei op te kunnen vangen heeft NEXT besloten een nieuw magazijn te bouwen in Doncaster. De nieuwe faciliteit zal te maken krijgen met een dagelijkse goederenstroom van meer dan 6000 items komend vanuit de leveranciers en 6000 items richting de klanten. Het assortiment telt ongeveer 12.000 verschillende SKU's. Het bleek niet meer dan logisch om te kiezen voor moderne, geautomatiseerde systemen voor opslag, orderpicking en het laden van vrachtwagens.

Na een grondige selectieprocedure werd de opdracht gegund aan Efacec Handling Solutions. Hun voorstel blonk uit in reactietijd en flexibiliteit, uitgebreide inzet van moderne systemen en vele ergonomische en veiligheidsvoorzieningen.

Het project

De geautomatiseerde oplossing omvat een 20 meter hoog stellingensysteem, bestaande uit 18 gangpaden en een capaciteit van maximaal 32.800 enkele pallets (1100x1000mm) en 17.500 dubbele pallets (1100x2100mm). Deze pallets zijn speciaal aangepast aan de producten om zodoende de kubieke meters in het magazijn optimaal te benutten. Alle apparatuur is speciaal ontworpen om deze goederendragers te hanteren. De kleinere pallets worden dubbeldiep opgeslagen; de grotere varianten worden enkeldiep opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat elke pallet 100% toegankelijk blijft kan elke magazijnkraan naar een ander gangpad rijden om bijvoorbeeld een kraan te vervangen die onderhoud nodig heeft. Deze laatste kraan kan vervolgens naar een onderhoudsruimte gereden worden. De service engineer heeft daar snel, eenvoudig en veilig toegang tot alle componenten van de kraan.

Intern transport met een RGV

Eén van de grootste uitdagingen binnen dit grote project was de noodzaak om een verbinding te realiseren tussen zowel de drie verdiepingsvloeren onderling als een verbinding met de bestaande gebouwen aan de overkant van de weg. Een 120 meter lange dubbeldeksbrug werd ontworpen om een uitwisseling van de voorraden mogelijk te maken. Een speciaal transportsysteem was nodig om de afstanden tussen de locaties (tot maximaal 500 meter) te overbruggen. Het in eigen huis ontwikkelde Rail Guided Vehicle (AGV) systeem van Efacec Handling Solutions bleek de meest kosteneffectieve, flexibele en stevige oplossing voor deze materials handling uitdaging. De verdiepingsvloeren Op de begane grond worden de goederen ontvangen en gepalletiseerd. Rollenbanen en liften vereenvoudigen het werk en zorgen voor het transport door het hele systeem. Tenslotte zal er een verbinding met de nieuwe productielijnen voor meubelen worden gerealiseerd.

Op de eerste verdieping ontwierp Efacec Handling Solutions een innovatieve opzet, waarbij RGV’s worden ingezet tussen de ontvangstruimte, het automatische magazijn en vier op maat gemaakte orderpickstations. Deze stations bieden een ergonomische en veilige werkplek voor het personeel. Zij moeten immers items van verschillende afmetingen kunnen hanteren, variërend van een kopje tot een grote bank. Van de orderpickstations gaan de goederen rechtstreeks naar containers van vrachtformaat. Deze worden opgeslagen op twee stellingsystemen, welke vervolgens automatisch in de vrachtwagens bij de laadperrons worden geschoven. Dit innovatieve proces stelt NEXT in staat om tot 80 vrachtladingen van tevoren klaar te maken en de wachttijd voor de vrachtwagens tot een minimum te reduceren.

De tweede verdieping is vergelijkbaar met de eerste met verbindingen naar de ontvangstruimte, het automatische magazijn en vier additionele, identieke orderpickstations. Daarnaast bevindt zich op deze vloer het RGV systeem met de brug tussen de bestaande panden en het nieuwe magazijn. Bij de bestaande panden zal een nieuwe ontvangstruimte met vier losplaatsen worden gerealiseerd. Deze ruimte zal gekoppeld worden aan het bestaande automatische magazijn voor zitbanken (enkele jaren geleden gebouwd door Efacec Handling Solutions) en twee zones voor handmatig orderverzamelen. Ten slotte zal een conveyorsysteem zorgen voor het uitwisselen van allerlei soorten pallets tussen het manuele hoogbouw magazijn en het nieuwe gebouw, gebruik makend van een geautomatiseerd systeem met slave pallets. Het nieuwe distributiecentrum dient begin 2017 volledig operationeel te zijn.

Rick Li-Fo-Sjoe, verantwoordelijk voor de Efacec Handling systemen bij Costo: “Het sterke punt van de Efacec Handling Solutions magazijnkranen blijft natuurlijk de mogelijkheid om eenvoudig en snel van gangpad te wisselen. Dat geeft nu eenmaal net meer flexibiliteit om zodoende een perfecte controle te houden op het magazijn.”

Costo is de vertegenwoordiger van Efacec Handling Solutions in Nederland.

Laatste nieuws

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

Read more

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

09-2017 Coldservice kiest voor Costo en haar partners Consoveyo en Dexion voor inrichting hoogbouwmagazijn. Costo verzorgt de projectcoördinatie.

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Materials handling partner Efacec verandert naam

Read more

Materials handling partner Efacec verandert naam

05-2017 Efacec Handling Systems, in Nederland exclusief vertegenwoordigd door Costo, verandert van naam en zal voortaan als Consoveyo bekend staan.

Modern e-commere DC voor Alternate

Read more

Modern e-commere DC voor Alternate

04-2017 Costo richt, samen met partners Xtend en Dexion, het nieuwe distributiecentrum in van e-tailer Alternate in Tholen.

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

Read more

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

03-2017 Costo zorgt voor mechanisering van magazijn Bouw Logistic Services. De specialist in wijnlogistiek kiest hiervoor na overname van Baarsma Logistiek.

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

Read more

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

02-2017 Modegroep FNG schakelt hulp in van Costo bij de integratie van merken in het DC te Zoetermeer.

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

Read more

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

01-2017 Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

Read more

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

12-2016 Innovatieve oplossingen over orderverzamelen gepresenteerd op CONNECT

CONNECT event over orderverzameloplossingen

Read more

CONNECT event over orderverzameloplossingen

11-2016 Samen met partners Dexion Constructor, Hänel en Crown organiseert Costo op 7 december een speciaal event over orderverzamelen.

Skûtsjesilen event 2016

Read more

Skûtsjesilen event 2016

09-2016 Begin september organiseerde het IMCC (Inventory Management Competence Centre / www.imcc.nl ) weer haar jaarlijkse zeil &netwerkevenement het…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.