Smyths Toys kan online groei weer aan

Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de speelgoedgigant. Het bedrijf kan hierdoor de online ordergroei prima opvangen, nu en in de toekomst.

 

Het is rustig in het E-commerce distributiecentrum van Smyths Toys in Corby in Midden Engeland. Het bedrijf, de grootste speelgoedwinkelketen in het VK en Ierland, verwerkt 2.000 orders per dag. Het nieuwe magazijnsysteem van Costo, dat sinds medio 2016 draait, wordt nu niet zwaar belast. Het moet zich vooral bewijzen tijdens de piekperiode voor kerst als het 10-voudige aan orders over de conveyors glijden. Het systeem heeft zich in december 2016, en dan vooral op Black Friday en Cyber Monday, voor het eerst mogen bewezen bij topdrukte. “Van de 400 medewerkers die voorheen manueel de orders verwerkten, konden we dit keer terug naar 100 man”, zegt Stephen Kearney van Smyths Toys. “In piekperiodes gaan meer dan 20.000 orders per dag over het systeem.” De oplossing van Costo bestaat uit de realisatie van een mezzanine met conveyors, twee spiraal conveyors, een pick to light systeem met flowracks en het WMS van het zusterbedrijf van Costo, namelijk Arrow van Xtend. De implementatie van het nieuwe systeem in het picking gedeelte is nu klaar, in het packing gedeelte is men nog bezig met het laatste stukje uitbreiding.

 

Replenishment

Bij de retailketen gaat front end alles via SAP. Als de orders eenmaal binnen zijn gaan ze door naar het systeem van Costo. De replenishment, het aanvullen van de voorraad, gaat ook via dit systeem. En dat is ook meteen een van de belangrijkste verbeteringen die de oplossing van Costo brengt. De voorraadallocatie en de pickopdracht uit de bulkvoorraad wordt genereerd door Arrow. In de ochtend als de dienst begint, wordt door de medewerkers eerst gestart met een replenishmentronde. De dozen worden gescand, gelabeld en mixdozen wordt uit elkaar gehaald waarna ze het systeem op gaan en vertrekken richting de flowracks op de mezzanine. Als dit klaar is wordt verder gegaan met het orderverzamelen. De opzetmachines zorgen voor dozen op maat. Ze worden gescand, gewogen en er vindt een volumeberekening plaats. Dat gebeurt allemaal via de systemen van Costo. Smyths kent drie soorten producten: bulk, beveiligde goederen en ‘large items’. De bulk gaat via het nieuwe systeem, de laatste twee categorieën worden apart gepickt. De beveiligde goederen staan in een afgesloten ruimte, denk daarbij aan spelcomputers en ander duur elektronisch speelgoed. Op een aantal grondlocaties worden de grotere artikelen gealloceerd die uiteindelijk ook apart worden gepickt en verzonden.

 

Pick to light

Van een traditioneel zonepicksysteem is Smyths over gegaan naar pick to light systeem. Deze is gebouwd op een mezzanine met eigen plafond voorzien van ledverlichting en sprinklers en brandvertragend beschermend materiaal op de staanders. Kosten noch moeite zijn gespaard. De conveyor die de dozen hiernaartoe leidt bestaat uit bypasses en fast lanes en zorgen ervoor dat als de orders eenmaal gepickt zijn, de dozen zo snel mogelijk via de spiraalconveyor terug naar beneden gaan richting de packstations. Daar wordt alles handmatig, wel met behulp van scanners, gecontroleerd. De pakbon wordt toegevoegd, vulmateriaal erbij gedaan en vervolgens gaat de doos dicht met behulp van straps. Enkele orders worden verpakt in enveloppen en vinden hun weg naar de brievenbus van de klant via The Royal Mail. De meeste orders worden echter verwerkt in dozen die worden gelabeld waarna ze hun weg vervolgen richting de sorter waar de orders per vervoerder worden uitgesplitst. De belangrijkste vervoerders zijn Hermes, DPD en The Royal Mail.

 

E-commerce

Smyths biedt voor online orders verschillende afleveropties zoals Next day delivery en Standard delivery. Rond half vijf ’s middags worden de laatste orders opgehaald uit het systeem om nog te worden verwerkt. 70 procent van de orders wordt uitgeleverd volgens de ‘standard service’ wat betekent dat het artikel over 2 tot 4 dagen wordt thuisbezorgd. 30 procent is next delivery.

In de zomer van 2015 begon het denkproces over het e-fulfilment proces van Smyths Toys tussen Alarik Lens van Rijn, managing director bij Costo samen met een team van Smyths Toys bestaande uit Stephen Kearney, een Technology Officer en de CTO. Een Ierse klant van Costo had het bedrijf aangeraden bij Smyths en zo kwam het balletje aan het rollen. Van Lens Rijn die daar uiteraard erg content mee was vloog verschillende keren naar Engeland voor afstemming, ook met een team van SAP in London over de ICT integratie. “Het hele project heeft uiteindelijk een doorlooptijd van drie kwart jaar gehad. In april 2016 is het project opgeleverd. Een belangrijk gedeelte van de opdracht wordt ingenomen door het IT gedeelte. De hardware infrastructuur is dan ook dubbel uitgevoerd. Dat betekent dubbele bekabeling, glasvezelnetwerk en een extra server.” Daarmee laat Smyths niets aan het toeval over en stelt het bedrijf veiligheid voorop dat is ook af te zien aan de inrichting van de mezzanine die er ‘aangekleed’ uitziet door de brandvertragende bekleding op de staanders en het prettige led-licht. De vloer is aangelegd door Anera, de stellingen zijn van Bito.

 

Belangrijkste voordelen

Stephen Kearney over de belangrijkste voordelen van de Costo oplossing: “Onze replenishment nam in het verleden heel veel tijd in beslag wat ten koste ging van de productietijd. We hebben nu veel minder voorraad, tot wel 50 procent minder zelfs. We zijn dan ook een transactioneel warehouse dus de producten moeten er ook snel doorheen gaan. We kunnen nu 1.300 meer SKU’s kwijt dan voorheen en dat komt door het vernieuwde replenishment systeem.”

Smyths Toys telt 78 winkels in Engeland. Het dc in Corby is een van de regionale dc’s voor de winkels en daarnaast ook het E-commerce distributiecentrum voor heel Engeland. Met het nieuwe replenishment en picksysteem heeft Smyths een enorme productiviteitsverbetering gerealiseerd. “Per shift is nog minder dan de helft aan mensen nodig, van 280 mensen per dienst naar 105. Door de andere manier van werken en de controles is er minder schade aan de producten en is de klanttevredenheid en de leverbetrouwbaarheid gestegen. Ook is de reactiesnelheid op de activiteit op de website veel groter”, aldus Steven.

Smyths groeit flink, vooral online. Volgend jaar denkt Stephen dat er een tweede verdieping bij moet komen en daarnaast  wordt het packstation nog uitgebreid met extra lanes. Corby is vooralsnog de ideale plek om de online groei aan te kunnen. “We zitten dichtbij de haven van Felixstowe waar veel aanvoer vandaan komt.” Ook medewerkers zijn er genoeg, alhoewel in de piekperiodes er uitzendkrachten worden aangetrokken om te komen werken in het dc. Gedurende de rustige periode zoals nu werkt er een ‘skeleton staff’ van slechts 20 mensen.

Smyths is bezig met de volgende verbeterstappen en is momenteel met een nieuwe website bezig. Die moet ervoor zorgen dat het retourproces verbeterd. Steven: “Mensen kunnen hun product terugbrengen naar de winkel en ook de winkelvoorraad wordt meegenomen in onze online voorraad. Dit moet voorkomen dat er het minimale retour komt naar het dc in Corby.”

Aan het einde van de rondgang door het bedrijf legt Lens van Rijn een plattegrond van het systeem op tafel en worden de laatste wijzigingen besproken. Uit de praktijk blijkt dat op bepaalde punten in het proces een extra stuk conveyorband nodig om de stroom aan dozen in piekperiodes nog beter aan te kunnen. “Zelfs al groeit Smyths Toys door naar 40.000 orders per dag, ons systeem kan dan prima aan.”

 

De originele tekst is geschreven door Annemiek Jorritsma en werd gepubliceerd in Logistiek magazine (www.logistiek.nl) in mei 2017.

 

 

Laatste nieuws

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

Read more

Consoveyo, partner van Costo, richt hoogbouwmagazijn van Coldservice in

09-2017 Coldservice kiest voor Costo en haar partners Consoveyo en Dexion voor inrichting hoogbouwmagazijn. Costo verzorgt de projectcoördinatie.

Smyths Toys kan online groei weer aan

Read more

Smyths Toys kan online groei weer aan

06-2017 Costo heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem neergezet waarmee enorme productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de…

Materials handling partner Efacec verandert naam

Read more

Materials handling partner Efacec verandert naam

05-2017 Efacec Handling Systems, in Nederland exclusief vertegenwoordigd door Costo, verandert van naam en zal voortaan als Consoveyo bekend staan.

Modern e-commere DC voor Alternate

Read more

Modern e-commere DC voor Alternate

04-2017 Costo richt, samen met partners Xtend en Dexion, het nieuwe distributiecentrum in van e-tailer Alternate in Tholen.

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

Read more

Mechanisering bij wijnspecialist Bouw Logistic Services

03-2017 Costo zorgt voor mechanisering van magazijn Bouw Logistic Services. De specialist in wijnlogistiek kiest hiervoor na overname van Baarsma Logistiek.

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

Read more

FNG Groep kiest Costo voor upgrade DC

02-2017 Modegroep FNG schakelt hulp in van Costo bij de integratie van merken in het DC te Zoetermeer.

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

Read more

Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

01-2017 Op naar een efficiënt en succesvol 2017 !

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

Read more

CONNECT bevestigt interesse in orderverzamelen

12-2016 Innovatieve oplossingen over orderverzamelen gepresenteerd op CONNECT

CONNECT event over orderverzameloplossingen

Read more

CONNECT event over orderverzameloplossingen

11-2016 Samen met partners Dexion Constructor, Hänel en Crown organiseert Costo op 7 december een speciaal event over orderverzamelen.

Skûtsjesilen event 2016

Read more

Skûtsjesilen event 2016

09-2016 Begin september organiseerde het IMCC (Inventory Management Competence Centre / www.imcc.nl ) weer haar jaarlijkse zeil &netwerkevenement het…

Kom eens op de koffie

We helpen u graag vrijblijvend met uw uitdaging!

Maak een afspraak

Enkele van onze klanten

Deze bedrijven hebben reeds kennis gemaakt met Costo en haar oplossingen.